- U bevindt zich hier:
- Home
- Bedrijfsfinanciering
- Bankbegeleiding
Bankbegeleiding
Het kredietverleningsproces bij banken is de laatste jaren steeds professioneler geworden. Tot enkele jaren geleden sprak je de bank alleen bij een kredietverhoging. In de jaren daarna kwam de accountmanager hooguit één keer per jaar langs voor de jaarcijfers en 'een kopje koffie'.
Tegenwoordig willen banken gedurende het jaar worden geïnformeerd over de stand van zaken. Het overhandigen van de jaarcijfers en een begroting volstaat niet meer. De financier wil weten wat de gevolgen zijn van de laatste ontwikkelingen op het liquiditeitsverloop en de afgesproken ratio's.
Reversed Accountmanagement
U kunt als ondernemer wachten totdat de bank contact opneemt. Of.. U neemt zelf het initiatief. Reversed Accountmanagement noemen we dat.
HUCOFIN | Corporate Finance begeleidt ondernemingen bij de periodieke rapportages en gesprekken met hun bankier. Met 37 jaar bankervaring weet Hucofin als geen ander welke informatie voor een bank noodzakelijk is. Vaak zien we dat een ondernemer maandelijks trouw de kolommenbalans bij zijn accountmanager inlevert. In 90% van de gevallen doet de bank er helemaal niets mee. Verspilde moeite! In overleg met de bank komen we liever tot de oplossing om niet iedere maand alleen de cijfers in te leveren, maar op kwartaalbasis (of liever nog per halfjaar) een verkorte rapportage. Hierin rapporteren we de tussentijdse cijfers, liquiditeitsbegroting, latest estimate en uiteraard een bancaire toetsing (inclusief uw riskrating).
Vergroot betrokkenheid bank
Ofwel: meer inhoud, maar met een lagere frequentie! Daar hebben beide partijen wat aan. Door proactief enkele keren per jaar de bankier uit te nodigen en te informeren wordt de betrokkenheid vergroot. Op deze manier bepaalt u zelf de inhoud van uw dossier!